Sunday 23 September 2018

Hargailah kesihatan untuk elak penyakit...


Sejak diuji dengan penyakit Bell’s Palsy, Editor Foto Adnan Jahaya bercuti sakit di rumahnya di Kangar untuk mudah menjalani rawatan di hospital.
Rumahnya di Taman Bukit Kayangan, Kangar terletak di pinggir Bukit Besi Hangit.
“Setiap pagi saya melihat bukit ini dari halaman rumah sambil bersarapan sebagai terapi mata saya.
“Pagi ini, saya rasa amat kehilangan apabila bukit itu tiada lagi di hadapan mata akibat kabus tebal.
“Saya merasa seperti berada di lereng Mount Titlis di Switzerland,” katanya mengimbau kenangan semasa melawat Eropah.
“Saya masih sakit Bell’s Palsy dan memerlukan rihat sedikit masa lagi akibat kelumpuhan muka selain mata tiba-tiba kabur
“Saya kena Bell's Palsy  sejak 1 Sept semasa perjumpaan keluarga di Kota Tinggi.
“Saya balik jalani rawatan di Perlis sebaik kejadian.
“Sehingga kini saya menerima rawatan fisioterapi dua kali seminggu di Hospital Tuanku Fauziah, Kangar.
“Saya juga jalani pemeriksaan tekanan darah selang sehari.
“Selain tu, saya buat rawatan akupunktur dan urut tradisional.
“Alhamdulillah keadaan bertambah baik.
“Saya dah boleh bertutur walaupun separuh muka alami lumpuh…Cuma proses menghidupkan wajah agak lambat dan mulut masih senget.
“Kesan Bell’s Palsy juga menjadikan mata saya kabur dan perlu jalani rawatan di klinik pakar mata hospital dan sebuah klinik swasta di Alor Setar.
“Saya akan jalani pemeriksaan imbasan otak di hospital pada 25 Sept ini..
“Benarlah kata orang, kita hanya menghargai kesihatan setelah kita sakit,” katanya dalam catatan WhatsApp.
Beliau mendoakan agar rakan-rakan menjaga kesihatan kerana “kos menjaga sihat adalah amat murah berbanding menjaga sakit.”
“Saya mengalami sakit yang dianggap tidak memudaratkan, namun saya merasa sengsara kerana mengabaikan kesihatan disebabkan keghairahan bekerja.
“Bell's Palsy boleh berlaku tanpa amaran dan tanpa diketahui punca sebenarnya.
“Namun berdasarkan beberapa fakta yang boleh dikaitkan dengan kerjaya termasuk berada terlalu lama dalam kesejukan hawa dingin dan stres yang berpanjangan  dan keterlaluan.
“Penyakit ini menjadi pembunuh ekspresi dan saya kehilangan  senyuman dan tawa. “Dalam keadaan begini agak kurang sesuai untuk bekerja dan berdepan dengan  ramai orang.
“Selain itu mata yang kabur mengganggu tugas.
“Langkah terbaik ialah berehat secukupnya kerana kadang-kadang Bell's Palsy boleh sembuh dengan sendirinya.
“Bagi saya adalah lebih baik berusaha untuk sembuh dan tidak menunggu kesembuhan itu hadir dengan sendirinya,” kata Adnan yang mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan yang mendoakan kesihatannya.
Walaupun bercuti sakit, beliau mengikuti perkembangan di pejabat menerusi WhatsApp kumpulan.
Ketika “perbualan” mengenai tajaan penyu rancak dalam WhatsApp kumpulan itu pada Khamis lepas, Adnan turut memberi komen dengan menyatakan:  “Ayuh kita selamatkan penyu”.
Beliau turut berkongsi foto yang dirakam 10 tahun lalu.
“Lebih 10 tahun lalu saya lepaskan penyu ni ke laut di Pulau Sipadan. Kalau ia masih hidup pasti saiznya kini sebesar nyiru
“Semasa itu saya menyertai Ops Pasir di perairan Sabah. Program menghargai penyu sebahagian daripada kegiatan Ops Pasir yang diadakan selepas peristiwa serangan di Pulau Sipadan.
"Zaman tu saya tengah sihat…sekarang hanya tinggal kenangan,” kata Adnan.

No comments:

Post a Comment