Monday 3 July 2017

Roti Titab jadi pilihan...

Di sebalik beraneka menu sarapan pagi seperti nasi dagang, nasi kerabu dan nasi berlauk, makanan yang amat disyorkan bagi pengunjung ke Kota Bharu, Kelantan ialah ‘Roti Titab’.
Ia merupakan sajian istimewa Kopitiam Kita, yang diilhamkan pemiliknya Wong Nye Hua, 61, dan baru sahaja dipatenkan.
Memulakan perniagaan kopitiam itu 13 tahun lalu, Wong mendapat idea untuk memperkenalkan roti titab pada 2010 setelah melawat China.
“Saya melawat China semasa kedai saya ditutup dalam bulan puasa dan semasa di sana berpeluang merasakan sarapan roti yang menarik minat saya,” katanya.
Sekembalinya ke Kota Bharu, beliau menambah baik menu itu dengan menggunakan kaya buatan sendiri yang diletakkan di setiap penjuru roti empat segi yang disapu marjerin dengan telur separuh masak di tengah-tengahnya.
“Ramai pelanggan memuji keenakan roti ini yang dibakar menggunakan arang dan menasihati saya supaya mendapatkan ‘trademark’ (cap dagangan),” kata Wong yang memilih nama ‘Roti Titab’ kerana jenama itu menarik dan mudah diingati.
“Sebenarnya tak ada makna khusus, cuma saya rasa nama ‘Titab’ senang nak ingat,” kata Wong yang menggantung gambar orang-orang kenamaan serta selebiriti seperti penyanyi Datuk Siti Nurhaliza di dinding kopitiamnya yang terletak di Jalan Pengkalan Chepa.   
Turut diletakkan di dinding ialah salinan sijil bagi jenama ‘Roti Titab’ berkenaan yang dikeluarkan Perbadanan Harta Intelek Malaysia bertarikh 29 Mei lepas.
Wong selaku Pengarah Urusan Kopitiam Kita, disahkan sebagai pemegang cap dagangan itu untuk tempoh 10 tahun sehingga Januari 2026.
Beliau tidak menyangka perniagaannya berkembang pesat sehingga ada yang datang dari jauh semata-mata untuk menikmati Roti Titabnya.
“Ada yang dalam perjalanan ke lapangan terbang sanggup singgah di kopitiam ini untuk merasakan Roti Titab sebelum mereka menaiki pesawat…ada juga yang berhenti dahulu di sini setelah mendarat,” kata Wong yang sentiasa memakai beret, sejenis topi  yang dikumpulnya sebagai hobi selain barangan antik.
“Dari hanya 20 meja, saya kini mempunyai 88 meja dengan 32 orang pekerja manakala 95 peratus pelanggan kopitiam ini adalah orang Melayu,” kata Wong yang mempunyai dua anak – lelaki berusia 34 tahun dan perempuan, 33 tahun.
Walaupun menjadi ‘tauke’, Wong tidak hanya duduk di kaunter sebaliknya turut melakukan kerja bersama-sama para pekerjanya.  
Beliau bangun seawal 4 pagi untuk merebus telur dan menyalakan arang.
Wong juga pergi mendapatkan bekalan pelbagai jenis nasi bagi sarapan dari beberapa tempat sehingga ke Tumpat dan Wakaf Bharu.
Ada juga pengusaha yang menghantar sendiri juadah mereka ke kopitiam itu menjadikan kedai tersebut agak istimewa kerana menghidangkan  apa sahaja nasi sarapan pagi Kelantan.
Kopitiam itu dibuka dari 6 pagi hingga 2 petang setiap hari.
Sungguhpun beliau boleh melanjutkan waktu berniaga sehingga malam, Wong berkata masa berniaganya sekarang sudah memadai bagi menjaga kesihatan beliau dan para pekerjanya.
Menurutnya ramai yang meminta untuk bekerjasama dengannya dan memperluaskan perniagaan Roti Titab itu secara francais tetapi beliau masih mempertimbangkan cadangan tersebut.
“Yang lebih mustahak ialah servis mesti bagus dan pelanggan puas hati,” kata Wong yang memilih nama ‘Kopitiam Kita’ sebagai lambang ‘milik bersama’.
Kopitiam itu juga semakin popular setelah kerap diperkatakan menerusi media sosial. 
Para pekerja Wong juga menggunakan Facebook untuk memuat naik foto para pelanggan selain menyediakan buku catatan bagi pelanggan menulis mengenai kunjungan mereka ke kopitiam berkenaan.
-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment