Friday 7 July 2017

Kerisauan Seorang Bakal Pesara

"Seorang kawan yang sedang bercuti panjang sebelum bersara meminta pandangan macam mana dia nak mengisi hari-harinya apabila dah bergelar pesara nanti.
Katanya, sekarang pun dia dah rasa rimas dan tak tahu apa nak buat, walaupun baru sebulan tak bekerja.
Saya kata, perkara itu masing-masing kena selesaikan sendiri sebab corak hidup kita tak sama. 
Cuma, saya berpesan kepadanya supaya bersedialah menerima hakikat bahawa lepas ini dia tak ada peluang lagi nak marah dan bengis dengan orang bawahan kerana jawatannya yang tinggi dulu sudah tiada lagi.
Di samping itu, semua urusan dia kena buat sendiri, termasuk memandu merempuh kesesakan jalan raya dan perbelanjaan harian pun kena diubah suai juga.
Satu perkara lagi ialah sahamnya di mata kebanyakan mereka yang pernah menjadi rakan sejawatan dan orang bawahannya akan susut nilai.
Cakap pun, orang dah tak berapa nak pakai.
Lalu dia bertanya, hang pulak macam mana. Bagaimana hang mengisi masa?
Jawab saya, aku tak apa sebab tak pernah berjawatan tinggi dan tak pernah ada kuasa. Kerja di stesen minyak atau pasar malam untuk mencari duit dan mengisi masa pun, tak jadi masalah.
Termenung dia seketika sebelum berkata: "Aku memang tak pernah rancang apa nak dibuat setelah bersara".
Ya. Kita perlu buat perancangan untuk melalui usia persaraan!"

Catatan Shamsudin Puteh

No comments:

Post a Comment