Monday 27 November 2017

Bernama terima anugerah khas alam sekitar...

Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) menerima anugerah khas Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar sebagai mengiktiraf sumbangan liputannya mengenai alam sekitar
Anugerah itu disampaikan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar kepada Pengerusi Bernama Datuk Seri Azman Ujang pada Malam Gala Media 2017 anjuran kementerian itu di ibu negara malam ini.
Dalam ucapannya, menteri itu berkata kerajaan pusat sedang merancang untuk menggubal satu undang-undang baharu melibatkan pengurusan sumber air lebih sistematik di setiap negeri bagi 2018.
Cadangan itu bertujuan menyeragamkan sistem pengurusan air di setiap negeri.
“Ada negeri mengalami lebihan air hujan hingga menyebabkan banjir...ada pula negeri kekeringan air.  Jadi melalui undang-undang baharu ini dapatlah kita membekalkan lebihan air di negeri-negeri yang memerlukan,” katanya.
Wan Junaidi berkata undang-undang baharu itu akan membolehkan kerajaan pusat menyediakan sistem pengurusan air kepada setiap negeri dengan lebih konsisten.
“Pada masa sekarang, kerajaan pusat tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam sistem pengurusan air negeri. Bagaimanapun, kami  akan membuat kajian dan berbincang dengan kerajaan negeri mengenai perkara ini,” katanya.

.

No comments:

Post a Comment