Saturday 2 September 2017

‘Baju Bendera’ semarakkan semangat patriotik...

Setiausaha Pejabat kepada Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita Ekonomi, Maizuriana Hassan (Nana) berazam menjadikan sambutan Hari Kebangsaan di Dataran Merdeka sebagai acara tahunan yang akan dikunjungi oleh keluarganya. 
“Saya sangat menghargai jasa-jasa pejuang-pejuang kemerdekaan...sambutan tahunan perarakan di Dataran Merdeka amat saya nantikan sebagai satu acara tahunan keluarga saya. Saya cuba terapkan dalam jiwa anak saya apa itu kemerdekaan. 
“Sebagai rakyat Malaysia, saya amat berterima kasih atas usaha pihak-pihak berkenaan menzahirkan sambutan Hari Kemerdekaan.
“Kita tak nak belia-belia kita lupa betapa susahnya nak memerdekakan Tanah Melayu!,” kata Nana.
Semangat patriotik itu mula meresapi puteri kesayangannya Marlissa Aurora Hezrin Mohamad Harris Fadhillah atau Aurora, 6 tahun, yang mengikuti pendidikan pra-sekolah di Tadika Little Caliph Taman Dagang.
“Semangat (dia) berkobar-kobar...seminggu sebelum (31 Ogos) hari-hari tanya nak pergi jam berapa, nak pakai baju bendera apa,” kata Nana.
Mereka bertiga sekeluarga serta empat orang keluarga kakak Nana berada di Dataran Merdeka menyaksikan perarakan dan acara sambutan pada pagi Khamis.
Malah, Nana terkejut kerana ramai yang meminta untuk bergambar dengan Aurora yang memakai ‘baju bendera’ yang dijahit oleh ibu Nana menggunakan dua bendera.
“Ibu jahit baju dia start pukul 6 pagi...sejam siap..7.15 pagi dah pergi LRT,” kata Nana.
“Masa pagi tu ada ngan topi...dah rupa macam wanita Britain ja,” katanya.
Beliau berkata baju itu disiapkan pada saat akhir kerana ibunya perlu memenuhi  tempahan jahitan yang banyak diterima.
“Dah biasa last-last minute, standard la tukang jahit...baju keluarga nyaris je dapat..tapi cucu punya pasal mesti dapat punya laa.
“Kebetulan banyak budak-budak tadika nak baju bendera..ada buat baju Melayu..baju kurung..dress..semangat kemerdekaan menyerlah dalam rumah.
“Kami berdua share pendapat reka letak bendera...semarakkan sambutan Merdeka,” katanya.

No comments:

Post a Comment