Thursday 2 August 2018

Sayangi Bernama kita...


Setiap petugas Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) perlu menzahirkan semangat kesetiaan dan cintakan organisasi bagi melahirkan pekerja yang berdedikasi, komited dan ikhlas.
Foto Bernama 4 You
Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Zulkefli Salleh berkata dengan adanya semangat dan nilai-nilai positif tersebut, agensi berita ini mampu melakar kejayaan lebih cemerlang dalam menyampaikan berita kepada masyarakat di dalam dan luar negara.
"Begitu juga pada peringkat yang lebih besar iaitu kepada negara, jika kita sayang dan setia kepada negara, kita akan berusaha menjadi rakyat yang lebih baik.
“Walaupun perkara ini nampak mudah, namun tidak ramai yang mengambil berat mengenainya. Sebagai contoh apabila pekerja di sesebuah organisasi merasakan tidak dipedulikan oleh pihak atasannya maka akan timbul banyak sifat negatif dalam diri berbanding sifat positif, seterusnya menjadikan mereka tidak produktif," katanya selepas menyampaikan amanat bersempena perhimpunan bulanan Bernama di pekarangan Wisma Bernama hari ini.
Zulkefli berkata warga Bernama terutamanya wartawan memainkan peranan penting bagi menyemarakkan semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat dengan mengimbau kembali perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan terdahulu.
"Inilah peranan kita (wartawan) bukan sahaja melaporkan acara perbarisan dan persembahan sambutan Hari Kemerdekaan, malah perlu pergi lebih jauh daripada itu.
“Setiap tahun, kita mengimbau kembali sejarah, erti dan nikmat kemerdekaan yang mampu menimbulkan kesedaran kepada masyarakat untuk sama-sama mempertahankan keamanan dan kesejahteraan negara yang dimiliki selama ini hasil perjuangan insan terdahulu," kata Zulkefli.
Mengulas prestasi Bernama di bawah pimpinan kerajaan Pakatan Harapan, beliau berkata organisasi ini sentiasa melaporkan berita secara objektif, cepat dan tepat,  justeru tidak menghadapi sebarang masalah meskipun bertukar kerajaan yang baharu.
"Kerajaan lama atau baharu, Bernama terus berfungsi seperti biasa dalam menyampaikan berita kepada masyarakat. Berkenaan perbezaan ideologi, Bernama telah dilatih supaya menjalankan tugas secara profesional iaitu tidak memihak kepada mana-mana pihak sebaliknya menyebar berita d
engan penuh objektif," katanya.
-- BERNAMA
Foto Bernama 4 You








No comments:

Post a Comment