Wednesday 3 October 2018

Syukur terima anugerah...

  Syukur – itulah perasaan yang dizahirkan para penerima Anugerah Petugas Terbaik pada Perhimpunan Bulanan di Wisma Bernama semalam.
Wan Suriani
“Saya rasa gembira juga kerana Datuk CEO (Datuk Zulkefli Salleh) pilih saya. walaupun saya rasa saya tak  layak pun tapi anggap je lah sebagai dorongan untuk terus berkhidmat dengan lebih baik lagi,” kata Setiausaha Pejabat Wan Suriani Wan Hassan.
Beliau yang bertugas di Pejabat Setiausaha Bernama sudah berkhidmat selama 21 tahun dengan agensi berita ini.
Malahan Bernama bagaikan keluarga bagi Wan Suriani kerana di sinilah juga beliau bertemu jodoh dengan Ahmad Zuber Nordin dari Unit Komunikasi Korporat.
Mereka mempunyai tiga orang anak setelah berumahtangga pada tahun 2000.
Ketua Biro Selangor Fadzillah Aishah Ismail turut bersyukur menerima anugerah itu bagi kategori Perkhidmatan Berita Dalam Negeri.
“Alhamdulillah terima kasih banyak-banyak...semua ini atas bimbingan dan tunjuk ajar bosses..cuma rasa macam tak layak je nak dapat sebab banyak lagi yang saya kena belajar,” kata Fadzillah yang menjadi ketua biro itu sejak 1 Feb 2014.
Fadzillah Aishah
“Banyak assignment yang saya tak boleh lupa..tapi yang agak mencabar ketika krisis bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Masa tu saya baharu take over sebagai ketua biro tu yang agak mencabar..satu lagi yang saya tak boleh lupa ialah kena lead dua PRK back-to-back…PRK Sungai Kandis dan Seri Setia baru-baru ini...
“Apapun saya anggap semua ini pengalaman untuk mengajar saya menjadi lebih baik.
“Paling penting saya banyak terima tunjuk ajar daripada bosses dan kerjasama daripada anak-anak buah di biro Selangor,” katanya.
“Seronoknya hari-hari saya akan tempuh pengalaman yang baru kerana Biro Selangor jarang 'sunyi' daripada kes-kes atau peristiwa besar..setiap hari saya akan belajar sesuatu yang baru daripada news coverage especially ketika peralihan kuasa kerajaan persekutuan daripada BN (Barisan Nasional) kepada PH (Pakatan Harapan),” katanya.
“Saya make sure untuk turun ke assignment juga supaya saya sentiasa tahu perkembangan terkini atau isu-isu terbaharu,”katanya.
Zairina
Bagi Pegawai Berita Perkhidmatan Berita Ekonomi (PBE) Zairina Zainuddin, anugerah itu akan menguatkan semangatnya untuk terus cuba memberikan yang terbaik kepada Bernama.
“Alhamdulillah terharu.. Rasa paid off kerja all out sebab ada yang hargai..Syukur,” katanya.
Zairina menyertai Bernama pada bulan Jun, 2011 selepas tamat pengajian dalam jurusan pengurusan perdagangan antarabangsa di Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah.
“Ini kerja pertama saya..tak ada langsung latarbelakang kewartawanan.
“Tapi hari-hari saya cuba polish sebab saya nak rezeki jadi berkat. Tak best buat kerja kalau kita tak ikhlas.
“Ada masa-masanya saya give up, kenapa saya join jadi wartawan tapi itu lah rezeki Allah beri itu lah yang terbaik,” katanya.
Wartawan Perkhidmatan Berita Antarabangsa (PBA) Nabilah Salleh juga bersyukur dan gembira menerima anugerah itu.
“Sebenarnya lebih kepada terkejut kerana saya tidak menyangka langsung untuk menerima anugerah ini.
Amarul Nakhim
“Seingat saya, saya datang ke pejabat untuk bekerja sahaja,” kata Nabilah yang tidak dapat hadir pada majlis itu semalam kerana ada tugasan di luar.
Beliau menyertai Bernama sebagai kakitangan tetap pada 9 Januari 2012 setelah berkhidmat secara sambilan di Bahagian Portal dan E-Dagang selama tiga tahun mulai 2008 sebelum ditempatkan di Bernama.com pada pertengahan 2010.
Amarul Nakhim Ahmad, yang menerima anugerah petugas terbaik bulanan bagi Bahagian Portal dan Pemasaran Foto, menganggapnya sebagai semangat untuk meningkatkan lagi usaha demi Bernama.
“Tahun ini saya dapat bawa nilai jualan untuk Bernama sebanyak RM1.2 juta. InsyaAllah tahun depan target RM3 juta,” katanya.
“Semangat saya untuk memajukan Bernama kerana saya sayangkan Bernama di bawah pengurusan yang ada kerana ia memberi peluang untuk saya meningkatkan kerjaya di luar bidang sedia ada,” katanya.
Penerima anugerah itu bagi Bahagian Jualan Nasional, Nur Wahidah Abdul Rahim pada mulanya agak terkejut kerana menganggap beliau masih baharu bekerja di Bernama.
“Saya baharu dua tahun bekerja di sini….saya sangat bersyukur dengan anugerah ini. Ianya akan membuat saya lebih berusaha keras dan lebih bertanggungjawab dalam menjalankan amanah yang diberikan.
“Bernama merupakan pekerjaan pertama saya selepas tamat pengajian.
Wahidah
“Saya banyak belajar di Bernama…semakin lama bekerja di Bernama, saya menjadi seronok untuk bekerja dalam industri media,” kata Wahidah yang berasal dari Bera, Pahang.
“Suasana bekerja di sini sangat condusive…rakan sekerja sangat supportive. Walaupun saya bukan datang dari bidang pengurusan, rakan sekerja sudi membantu. Jadi, proses pembelajaran saya di sini sangat lancar,” kata Wahidah yang belajar dalam jurusan Teknologi Maklumat Rangkaian di Politeknik Muadzam Shah, Pahang.
Penolong Pegawai Tadbir di Jabatan Sumber Manusia dan Pentadbiran, Saudara Yussa Yunus juga berasa syukur dan terharu atas kepercayaan yang diberikan oleh “Bos-Bos kepada saya selama ini.”
Yussa
“InsyaAllah dengan kepercayaan ini, saya rasa lebih bermotivasi dan lebih gigih dalam melaksanakan kerja atau tugasan yang diamanahkan,” kata anak jati Kuala Lumpur itu yang telah berkhidmat selama tujuh tahun enam bulan di Bernama.
Anugerah disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Zulkefli Salleh yang turut diraikan pada majlis itu sempena persaraannya pada usia ke-62 tahun.
Anugerah petugas terbaik bulanan juga disampaikan kepada:
·         Pembantu Akauntan Siti Saradatul Husna Ishak bagi Jabatan Kewangan dan Akaun.
·         Eksekutif Pembangunan Perniagaan Muhammed Khairull Hakimi Abdullah bagi Bernama Radio.
·         Pembantu Ketua Jurukamera Suhaimi Mahadi bagi Bernama News Channel, dan
·         Eksekutif Kanan Penyelidik Izzul Zunnurain Darusamin dari Bahagian Media dan Pangkalan Data.
Lima petugas menerima surat kenaikan pangkat terdiri daripada:
1.    Pembantu Ketua Jurukamera Abu Kasim Chik (Bernama News Channel)
2.    Pembantu Tadbir A.Sartambal (Meja Berita Ekonomi, Perkhidmatan Berita Ekonomi)
3.    Ketua Jurukamera Ahmad Azmai Awang (Bernama News Channel)
4.    Pembantu Ketua Jurukamera Suhaimi Mahadi (Bernama News Channel)
5.    Jurukamera Ahmad Shahuri Mat Jaan (Bernama News Channel)

No comments:

Post a Comment