Tuesday 30 October 2018

Pengalaman berharga bagi Datin Rohana...


Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita Ekonomi, Datin Rohana Mustaffa memperolehi pengalaman berharga apabila berucap pada Forum Kerjasama Media Antarabangsa di Boao, wilayah Hainan di China semalam.
“Saya tak jangka untuk berucap dalam kalangan jemputan pada majlis pembukaan.
“Saya ingatkan masa penganjur People’s Daily e-mel minta saya prepare remarks  atas dua topik, adalah sebagai syarat penyertaan,” katanya.
Forum Kerjasama Media 10+3 itu dihadiri lebih 100 wakil media dari sepuluh anggota Asean serta tiga rakan dialog utamanya  -- China, Jepun dan Korea Selatan bagi membincangkan kerjasama Asia Timur.
Tema forum berkenaan ialah ‘Working Together for Win-Win Cooperation in East Asia’.
Rohana berkata menjelang forum itu, beliau sibuk dengan Hari Terbuka Akrab dan sebelum itu Seminar Terjemahan di Pulau Pinang.
“Jadi tiada masa bincang dengan sesiapa.
“Bila terima program, saya tengok saya one of the speakers untuk 5 hingga 7 minit.
“Saya siapkan apa yang patut,  berbincang dengan suami (Datuk Zukri Valenteno) yang memang pakar berpengalaman draf ucapan.
“Dia yang banyak membantu. Thanks to him...,” kata Rohana yang berucap atas tajuk  Media Responsibility in East Asia Cooperation.
“Pengalaman berharga bagi saya kerana tidak pernah berucap dalam forum media apatah lagi forum antarabangsa,” katanya.
Semasa menghadiri forum itu, beliau mendapati rakyat negara itu amat bangga dengan bahasa mereka.
“Prosiding dan ucapan mostly in Chinese. Kita patut buat macam itu untuk persidangan antarabangsa tapi perlu ada banyak alat dengar.
“Penterjemah saya rasa kita tak ada masalah,” katanya.
Hari ini forum kerjasama media itu membincangkan inisiatif “Belt and Road” yang dipelopori China.
Program kerjasama media itu akan diteruskan ke Beijing sehingga 2 November.
Selain pengalaman berucap pada forum itu, Rohana juga berpeluang bertemu para editor dari rantau Asean serta Jepun, Korea Selatan dan China.
“Ada yang saya ketemu in between break and dinner, mesra berbincang dan berkongsi cerita dan berita negara masing-masing dan dunia.
“Petang dan hari ini lebih ramai lagi dari negara-negara lain juga berjumpa,” katanya.


No comments:

Post a Comment