Wednesday 10 October 2018

Pengalaman yang amat bernilai...


Setelah tujuh hari mengikuti misi bantuan kemanusiaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)  bagi mangsa gempa bumi dan tsunami di Sulawesi, Indonesia,  Ketua Meja Jenayah Bernama Amrizan Madian berlepas pulang malam ini bersama pasukan itu.
Dalam perbualan menerusi WhatsApp sebelum menaiki pesawat A400M TUDM itu, beliau berkata mereka dijadualkan bertolak ke Subang dari Pangkalan Udara Halim Perdana Kusuma di Jakarta pada pukul 8 malam.
“Bangga rasanya dengan kecekapan dan keberanian anggota pasukan TUDM kita...
“Tiada pesawat sebesar A400M yang berani mendarat di Palu selain pesawat milik TUDM.
“Tiada pesawat tentera yang membawa muatan seberat 22 tan ke Palu selain  pesawat A400M milik TUDM,” katanya merujuk kepada jengkaut yang diterbangkan oleh pesawat itu semalam.
“Bukan sahaja mendapat pujian rakyat Malaysia, malah juga telah menarik perhatian rakyat Indonesia di Palu yang terharu dengan usaha Malaysia untuk membantu mangsa bencana di sana.
“Mangsa yang ditemui tidak henti-henti berkata syukur dan semoga Malaysia diberikan barakah kerana sangat prihatin dengan nasib malang rakyat yang ditimpa bencana di Sulawesi sejak 28 Sept lalu,” kata Amrizan.
Beliau menceritakan mengenai pertemuannya dengan seorang penduduk Sofiati Saidi, 60, yang tidak henti henti mengucap syukur kepada Malaysia yang telah banyak membantu misi bantuan bencana di Palu.
“Ya Allah syukur kerana masih ada negara seperi Malaysia yang tidak henti-henti menghulur bantuan kepada kami di Palu, katanya,” menurut Amrizan.
“Mula-mula Sofiati takut untuk bercakap dengan saya tapi bila saya kata kami datang untuk bantu mangsa di Palu dia jadi bersemangat untuk berkongsi pengalamannya,” kata Amrizan.
“Dia kata ini ujian daripada Allah kepada mereka...mereka redha dan syukur kerana masih selamat...tapi ada ramai lagi keluarga mereka yang hilang dan terkorban...
“Katanya keluarga dia selamat tapi untuk sementara waktu dia akan tinggal di Balikpapan sehingga keadaan kembali aman dan selamat di Palu,” katanya.
Amrizan mengakui bahawa beliau terasa penat melakukan tugasan (assignment) seperti itu.
“Jetleg...Team airforce ada dua shift tapi kami tiap-tiap hari fly walaupun hanya duduk tapi memang letih.
“Tujuh jam sehari fly... selama lima.hari,” katanya.
“Hari ini ada dua jam 30 minit lagi untuk sampai Subang,” katanya.
“Penat hilang bila tengok story pakai...kalau tak pakai pun, pengalaman tu yang mahal nilainya,” katanya.

No comments:

Post a Comment