Tuesday 16 October 2018

Sukan membentuk semangat berpasukan ...


Pentingnya sukan kepada negara dapat dilihat dengan pengiktirafan kerajaan mengadakan sambutan Hari Sukan Negara.
Ia disambut pada setiap hari Sabtu minggu kedua bulan Oktober setiap tahun dalam mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘Negara Bersukan’.
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad merasmikan sambutan Hari Sukan Negara peringkat kebangsaan di Bandar Sukan Kuala Lumpur, Sabtu lepas yang disertai 20,000 orang daripada pelbagai lapisan umur.
Dalam keceriaan sambutan itu yang baharu diadakan, para petugas Meja Sukan Bernama  berkumpul untuk makan tengah hari ini sambil menilai liputan yang telah dibuat.
“…sesekali dapat berkumpul ramai-ramai, kami berbincang termasuk hasil dari kejayaan Syabiha masa Sukma Perak,” kata Ketua Meja Sukan Farhanah Azmi.
“’Kami juga review liputan Sukan Komanwel dan Sukan Asia serta buat perancangan untuk liputan akan datang,” katanya.
Pada Sukan Malaysia (Sukma) ke-19 di Perak bulan lepas, wartawan Nur Syabiha Sukri menjulang nama Bernama apabila memenangi tempat kedua kategori laporan berita terbaik (media cetak).
Syabiha berkata walaupun hasrat untuk mengadakan pertemuan seumpama itu kerap dirancang namun ia tidak mudah diadakan kerana masing-masing mempunyai tugasan.
Namun hari ini semua petugas Meja Sukan hadir dan dapatlah mereka  berbincang  untuk  kebaikan bersama dan Bernama.
“Ada perkara perlu diperbaiki especially on writing skill... kami juga ada berbincang  a few special reports yang boleh dibuat...,” katanya.
“Bila dapat berkumpul, kami as a team dapat belajar daripada pengalaman rakan-rakan yang lain especially yang cover sukan besar seperti Sukan Asia dan Sukan  Komanwel..
“Kami share info and ideas, tips, then we know each other better...,” kata Syabiha.

No comments:

Post a Comment