Friday 4 July 2014

Segak bergaya uniform baharu ...


Senyuman saudara Fahmi yang berkawal di pintu pagar utama Wisma Bernama pagi ini begitu berseri. Dari jauh nampak keceriaannya. Malah lebih segak daripada biasa.
“Baru pakai hari ini,” katanya sambil menunjukkan kepada baju seragam baharu berwarna lebih ‘jambu’ mirip warna logo Bernama.
Dengan seluar biru gelap, 'uniform' baharu ini membawa semangat baru kepada anggota unit keselamatan Bernama dalam suasana keberkatan bulan Ramadhan.
Bagi Ketua Unit, saudara Abdul Aziz Dahalan, baju ‘uniform’ baharu itu  lebih ‘smart’ dan bergaya.
“Selalunya kalau kita pergi ke tempat orang, kita perhatikan sama ada mereka berdisiplin atau tidak.
“Macam durian-lah, kalau luar nampak tak elok, isi pun orang kata tak elok….tapi kalau depan nampak cantik, bahagian dalam pun dianggap baik…inilah pandangan pertama orang.   
“Sebab itulah penting bagi kita di barisan hadapan untuk mempamerkan imej yang positif," kata Aziz yang berkhidmat dengan  Bernama sejak 1983.

Beliau menunjukkan sekeping foto lama unit keselamatan Bernama yang ketika itu berbaju seragam putih untuk menekankan betapa menariknya baju seragam baharu itu.
“Orang tengok (warna baru ini) akan nampak bergaya…dari jauh dah boleh nampak,” kata Aziz yang mula menjadi ketua Unit Keselamatan pada tahun 2011 setelah menyertai unit itu pada tahun 1987.
Aziz kata pemilihan warna itu adalah persetujuan bersama di kalangan anggota unit berkenaan.   
Seorang lagi ‘orang lama’ saudara Amral Ibrahim juga berpuas-hati dengan warna baru pakaian seragam itu.
“Nampak terang sikit, taklah season macam yang dulu.
“Warnapun lebih kurang kepada warna logo Bernama,” katanya sambil tersenyum.
Unit itu mempunyai 22 anggota dan masing-masing dibekalkan tiga set pakaian seragam baharu itu.


No comments:

Post a Comment