Wednesday 30 August 2017

Peserta Kembara Inspirasi Siap Sedia Berwukuf

Daripada Abdul Rahman Ahmad di Makkah

Peserta Kembara Inspirasi Haji telah membuat persiapan bergerak ke Padang Arafah untuk menjalani ibadat wukuf bersama-sama jutaan umat Islam lain yang memulakan pergerakan ke sana pada Rabu.
Mereka bergerak pada sebelah tengah hari dan pada saat-saat akhir untuk memulakan pergerakan itu, mereka sempat menganjurkan kuliah subuh khas berkaitan proses haji dan kebesaran Arafah yang dibimbing oleh Ustaz Baharom di tempat kediaman mereka di Aziziah, dekat Makkah.
Kuliah itu membolehkan mereka mendalami pengetahuan ketika berada di Arafah, mengutip batu di Muzdalifah, bermabit di Mina dan melontar ketiga-tiga jamrah serta proses bertawaf mengelilingi Kaabah.
Bagi Mohd Izam Mahd Nor, yang pertama kali mengerjakan haji, kuliah itu didapati amat bermanfaat bagi melaksanakan Rukun Islam kelima, yang sudah lama dihajati.
"Alhamdullilah, ustaz atau pembimbing kita sepanjang berada di Arafah adalah seorang yang telah lama menetap di Tanah Suci, dan dia tahu selok belok keadaan di sini serta proses mengerjakan haji.
"Insya-Allah, saya akan melakukan yang terbaik nanti dan tidak sabar untuk ke Arafah," katanya sambil bersiap sedia untuk menyusun barangan keperluan ke Arafah.
Semalam, semua peserta, kecuali Zuraini Abdul Malek, telah selesai melakukan tawaf qudum yang khusus bagi mereka yang melakukan haji Ifrad.
-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment