Sunday 27 August 2017

Nostalgia menjelang 31 Ogos...

“Cukup senang sekarang bila seseorang wartawan menunai tanggung jawab menghantar berita hanya di hujung jari tekan sahaja dalam sekelip mata dah sampai ke meja editor walaupun di mana mereka berada.
Teringat pula kepada seorang rakan seperjuangan saya Ramli Abdul Halim pada tahun 80-an sehingga 90-an setiap hari beliau duduk bersila sampai berjam-jam menggunakan telefon awam menghantar berita.
Setiap patah perkataan disalin pula oleh rakan di pejabat di Kota Baharu manakala saya pula terpaksa meminta sedekah di rumah dan di mana-mana pejabat terutama di pejabat penerangan Pasir Puteh untuk menghantar berita.
Begitu juga rakan-rakan lain yang tinggal jauh dari pejabat masing-masing.
Kesenangan yang dicapai sekarang mungkin disebabkan negara semakin maju.........MERDEKA.”
Inilah luahan rasa di Facebook, Wan Muhammad Wan Adam, wakil veteran Bernama di Pasir Puteh, Kelantan yang telah lebih 40 tahun menulis untuk Bernama.
Beliau yang kini berusia 70 tahun merupakan antara petugas veteran yang diraikan semasa Program Konvoi Jelajah 1Jiwa Bernama sempena sambutan Ulangtahun ke-50 bulan lepas.
Catatan Wan Muhammad mendapat reaksi saudara Ramli Abdul Halim yang menyatakan:
“Kerana lama bersila di pondok telefon depan IPD (Ibupejabat Polis Daerah) Tanah Merah, saya dikepung oleh sekumpulan SB (Special Branch) dan dibawa jumpa ketua polis daerah kerana disyaki nak mengkhianati IPD. Selepas itu saya mudah dapat berita yang babitkan polis. Mereka yang cari saya, bukan saya cari mereka lagi.”
Wan Muhammad menjawab:
“Abang Mat sengaja paparkan ini supaya golongan muda insaf mereka kini hidup senang lenang, tidak seperti kami yang terpaksa menghadapi pelbagai halangan dan kekangan dan tahu bersyukur.”
Seorang lagi bekas pemberita daerah Bernama, Haji Amran Mamat turut mengimbau kenangan: “Merdeka ! Saya banyak menulis berita dengan Abe Wan Mat tika mula-mula jadi stringer Bernama di Kota Bharu. Perit zaman dulu nulis kadang-kadang pinjam typewriter ore lain. Cuci gambar hitam putih. Banyak pengalaman kita jadi wartawan zaman dulu...tk Abe Wan Mat.”

No comments:

Post a Comment