Saturday 21 January 2017

Pengalaman hadir majlis tabal Presiden Amerika Syarikat...

Foto Nani Rahayu Yusof Hughie
Bekas wartawan Bernama. Nani Rahayu Yusof Hughie berpeluang menghadiri majlis pengesahan jawatan Donald Trump sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-45 di Capitol Hill, Washington DC.
Jutawan Republikan itu mengangkat sumpah jawatan di hadapan Ketua Hakim Mahkamah Agung Amerika Syarikat John Roberts pada pukul 12.05 tengah hari Jumaat di ibu negara itu (1.05 pagi Sabtu Malaysia)
Dalam catatan Facebooknya, Nani, yang menetap di Amerika Syarikat, berkongsi pengalamannya:  
"Saya berdiri untuk pengalaman, yang julung kali dapat dirasai.... dan bukan sebagai penyokong kepada sesiapa.... Saya berdiri di sini untuk merasai dan untuk melihat dengan sendirinya...
Pengalaman ini akan dibawa sehingga ke mati... Semasa Obama di acara yang sama, saya berada di Tanahair kerana melahirkan zuriat cinta hati kami...
Tapi kali ini saya berada di ibu negara Amerika ini, dan kesempatan sebegini mungkin tidak dapat ditolak...
Jemputan yang diterima bukan jugak dari calang2 orang, jadi saya mengambil kesempatan ini untuk melakar sejarah untuk diri saya sendiri. Sememangnya, jika Obama, sudah tentu keriangannya berlainan sedikit.
Terima kasih atas peluang ini dan lakaran sejarah bagi hidup saja sebagai seorang rakyat Malaysia.
Saya berdiri di sini BUKAN sebagai wartawan, editor atau media... dan bukan tugas yang membawa saya ke sini... Yang membawa saya ke sini ialah seorang Anggota Kongress Amerika..
Kami datang lambat dan hujan, jadi tempat duduk, kami basah dan dipenuhi orang, jadi terpaksa berdiri... Apapun keadaannya.. saya berterima kasih atas pengalaman ini."

No comments:

Post a Comment