Sesi
membiasakan pengguna dengan Sistem Editorial Bernama (SEB) yang baharu sedang
giat dilakukan menjelang pelaksanaannya yang dijangka awal Mac ini.
Bahagian
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) sedang mengadakan "User Acceptance Test" (UAT)
bagi membolehkan pengguna sistem mengenal pasti keperluan dan aliran
kerja.
Pengurus
TMK Abdul Rahman Yusof berkata UAT dilakukan sepertimana input yang telah
diambil/disemak dengan pengguna semasa
sesi "User Requirement
Specification" (URS) yang telah
dibuat oleh pihak vendor/developer.
“Ia
mesti mengikut spesifikasi sistem dan pengguna yang diperlukan mengikut tender
projek BERNAMA,” katanya.
UAT
akan dibuat dalam beberapa sesi.
Sesi UAT#1 dibuat bagi memastikan keperluan
sistem dan pengguna telah dipenuhi tetapi masih memerlukan input daripada
pengguna untuk penambahbaikkan dan pembetulan sistem.
Sesi
UAT#2 bagi memastikan keperluan sistem dan pengguna telah dibetulkan oleh pihak
vendor dan meminimumkan kesalahan.
Sesi
UAT#1 dan UAT#2 memerlukan peserta 'key person' seperti wartawan,
pengarang dan penyunting bagi setiap Bahagian/Meja. Sekurang-kurangnya dua
orang wakil petugas daripada setiap bahagian perlu hadir dan tiada limit (had)
ditetapkan.
Namun,
memandangkan bilik yang terhad, ia hanya boleh menempatkan 30 orang peserta
pada satu-satu sesi.
Pengguna
yang telah menghadiri sesi UAT akan 'Sign Off' dokumen pengesahan setuju
terima sistem tersebut.
Ini
bagi memastikan secara rasmi pihak vendor/developer telah menerima
persetujuan daripada semua pengguna dengan proses dan aliran kerja yang dibuat
untuk implimentasi kepada sistem sebenar.
“Sesi
latihan perlu diberikan kepada semua petugas yang menggunakan sistem SEB yang
baru untuk membiasakan pengguna dengan system,” katanya.
Sesi
latihan akan dibuat setelah sesi UAT selesai dan pembangunan sistem siap
sepenuhnya.
Latihan
secara intensif akan diberikan kepada semua pengguna.
Sesi
latihan akan berterusan sehingga pengguna berpuashati dengan sistem tersebut
walaupun selepas tarikh pelaksanaan dibuat.
“Sistem
Editorial BERNAMA yang baru dijangka dilaksanakan secara 'Go Live' pada awal Mac 2017,”
katanya.
Beliau
berkata perbezaan utama sistem baharu dengan yang sedia ada ialah sistem baharu menggunakan 'web browser'
manakala sistem lama menggunakan 'desktop aplication'.
“Sistem
baru boleh dibuka di mana-mana sahaja sama ada di komputer, tab atau handphone
dan hanya perlu ada akses internet,
tanpa perlu install aplikasi kepada peralatan tersebut,” katanya.
“Sistem
lama hanya boleh digunakan pada komputer atau laptop yang yang telah diinstall'
aplikasi BEST,” katanya.
Kelebihan
lain sistem baharu ialah ia boleh
dimenyertakan gambar dalam 'laporan berita' sebagai rujukan kepada pihak
pelanggan.
“Pelanggan
boleh menerima teks berita dan gambar… mereka boleh terus akses kepada 'Website
Images BERNAMA' untuk melanggan gambar berkenaan manakala sistem lama hanya
menyediakan teks berita sahaja.
Sistem
baharu juga mempunyai Modul - Daily Impact Report untuk mengenal pasti bilangan sebenar berita
BERNAMA yang digunakan oleh pihak media pada setiap hari.
Daripada
maklumbalas para peserta yang mengikuti sesi latihan, beliau berkata mereka lebih jelas dengan sistem bahsru
tetapi masih membandingkannya dengan sistem lama sama ada berkaitan proses dan
aliran kerja yang perlu ditambahbaik atau dihapuskan.
“Sistem
baharu akan lebih memudahkan pengguna dan pelanggan BERNAMA dengan teknologi
terkini dan menyamai perkhidmatan daripada pembekal berita seperti REUTERS, AFP
dan lain-lain pembekal berita antarabangsa,” katanya.
“Pengguna
perlu mebiasakan diri dengan sistem baharu ini, ianya akan mengambil sedikit
masa bagi pengguna untuk proses penyesuaian, seperti mana proses peralihan
sistem 'textmaster' kepada sistem BEST dahulu.
“Proses
dan aliran kerja sistem baru adalah menyamai sistem lama…tetapi sistem baharu
mempunyai banyak kelebihan, penambahbaikkan dan mengikut teknologi terkini sama
ada dari segi perisian dan perkakasan,” katanya.
No comments:
Post a Comment