Prosedur
Operasi Standard (SOP) kendalian lif di Wisma Bernama ditambah baik susulan
insiden lapan orang petugas Bernama yang terperangkap dalam lif pada 14
Februari lepas.
Mereka
telah terperangkap selama 40 minit akibat daripada masalah teknikal lif tersebut
yang merupakan satu daripada empat buah lif yang digunakan di bangunan itu.
Langkah-langkah
pembaikan yang dilakukan ialah:
Kawalan
24 jam di Bilik Kawalan Api termasuk hari cuti umum dan hujung minggu.
Sistem
interkom akan diuji tiga kali sehari.
Latihan
penggunaan interkom dan kamera litar tertutup (CCTV) akan dilakukan setiap
bulan dan dimasukkan dalam sukatan latihan kawad keselamatan.
Telah
berbincang dengan pihak Maxis dan pembekal perkhidmatan (service provider)
yang lain untuk mereka meletakkan IBC Antenna di dalam Shaft Lift
agar talian dapat diterima.
Buat masa ini hanya Maxis sahaja yang memberikan jawapan
untuk memasang IBC Antenna tersebut.
Langkah
itu dibuat memandangkan semasa kejadian, mereka yang terperangkap cuba membuat
panggilan menggunakan telefon bimbit tetapi tiada talian.
Pelekat menunjukkan butang kecemasan dalam lif juga
telah diletakkan bagi memudahkan penumpang mendapatkan bantuan sekiranya
terperangkap.
No comments:
Post a Comment