Thursday 23 February 2017

Kisah wartawan Jepun bersihkan kawasan hospital...

Seorang wartawan media tempatan tidak menyangka dalam kesibukannya membuat liputan kes pembunuhan rakyat Korea Utara Kim Jong-nam, beliau akan memperoleh pengalaman dan pengajaran berharga daripada sekumpulan wakil media dari Jepun.
Ketika ramai wakil media tempatan dan antarabangsa 'berkampung' di perkarangan Institut Perubatan Forensik Negara (IPFN), Hospital Kuala Lumpur, wartawan Bernama, Amirul Mohd Sajadi disajikan dengan sikap menjaga kebersihan dan disiplin tinggi sekumpulan wakil media dari negara matahari terbit itu .
Kerana kagum dengan apa yang disaksikan, beliau merakam tindakan empat wartawan lelaki itu yang mengutip sampah dan membersihkan perkarangan IPFN sebaik sahaja wartawan lain meninggalkan kawasan itu. 
Dua video memaparkan gelagat empat wartawan itu, masing-masing berdurasi 12 dan 13 saat, telah dirakam oleh Amirul pada 2.30 pagi 16 Feb lalu.
Video berserta catatan yang dimuat naik Amirul di laman Facebooknya mencuri tumpuan netizen serta dikongsi sebanyak 169 kali selain turut dipaparkan oleh beberapa portal berita.
"Selesai berkemas kelengkapan, aku perasan hanya kumpulan media Jepun je yang tidak terus pulang... mereka seperti mencari sesuatu dengan memegang plastik... lama aku perhatikan dia orang, manalah tahu ada barang mereka yang hilang ke... tapi rupanya aku silap... dia orang sebenarnya sedang kutip sampah di sekitar kawasan media lepak (berkumpul) tadi.
"Segannya aku, ya lah orang luar yang tolong kutipkan sampah... dan yang buat aku lebih tergamam, semua sampah yang dia orang kutip tu, dia orang bawa naik teksi dan aku pun tak pasti ke mana dia orang bawa semua sampah tu pergi. Hebat sungguh disiplin dia orang!" kata Amirul.
Walaupun berada di negara asing, mereka tetap mempamerkan sikap pembersih dan disiplin tinggi diri mereka dengan mengutip sampah di perkarangan IPFN.
Sejak kes pembunuhan Jong-nam pada 13 Feb lalu, IPFN menjadi tumpuan pengamal media berikutan mayat lelaki itu dibawa ke tempat itu.
 Amirul menyifatkan tindakan kumpulan wartawan itu sangat mulia selain memuji semangat serta dedikasi tinggi mereka apabila hanya berehat selama tiga jam sebelum menyambung tugasan.
"Mereka bekerja selama 21 jam sehari, bermula seawal 5 pagi sehingga 2 pagi sebelum kembali berkampung di sini pada 4.45 pagi untuk membuat liputan hari berikutnya," katanya.
-- BERNAMA


No comments:

Post a Comment