Friday 2 June 2017

Pengalaman serangan jantung...


Pewarta Bernama di Jakarta Azeman Ariffin amat terkejut apabila doktor menyatakan beliau terkena serangan jantung yang serius.
Doktor pusat perubatan di Pulau Pinang itu juga ‘menegurnya’ kerana pulang dengan kapalterbang sedangkan tekanan udara dalam perjalanan boleh membahayakannya.
Azeman semakin terperanjat apabila  doktor menyatakan dua saluran jantungnya tersumbat – satu 99 peratus dan satu lagi 100 peratus.
”You’re very lucky to survive,” kata doktor itu kepadanya apabila beliau mendapatkan rawatan dua minggu lepas.
Azeman kemudian menjalani prosedur angioplasti untuk memasang tiga stent bagi membantu melancarkan aliran darah.
Beliau menceritakan pengalamannya itu ketika berkunjung ke Wisma Bernama hari ini. 
“Mulanya ingat kena muscle pain dan saya buat carian di internet mengenai tanda-tanda penyakit jantung,” katanya.
Daripada maklumat yang diperolehi, banyak tanda yang dialaminya itu menunjukkan penyakit jantung. 
Namun Azeman tidak terus berjumpa doktor tetapi sebaliknya memenuhi undangan untuk memberikan ceramah mengenai pengucapan awam (public speaking) kepada para penuntut Malaysia dari seluruh Indonesia di Jakarta.
“Malah, saya meminta mereka sama-sama melakukan senaman dengan diiringi lagu kumpulan Sweet Charity untuk cergas setelah saya memberitahu mereka saya kurang sihat hari itu,” katanya.
Setelah selesai majlis selama dua jam itu, beliau merasakan denyutan jantungnya menjadi tidak menentu tetapi masih tidak mahu berjumpa doktor.
Sehinggalah anak saudaranya bertandang ke Jakarta keesokannya, baharulah Azeman pergi ke sebuah pusat perubatan yang terletak tidak jauh dari rumahnya.
Itupun setelah anak saudaranya menelefon keluarga Azeman di Pulau Pinang menyatakan kebimbangannya mengenai keadaan beliau.
Setelah membuat pemeriksaan, doktor menyatakan beliau mengidap sakit jantung dan mahu menempatkannya ke dalam wad untuk diperiksa lanjut oleh pakar jantung keesokannya.
Azeman sebaliknya meminta dibenarkan pulang walaupun pihak hospital memujuknya supaya dimasukkan ke dalam wad kerana penyakitnya yang serius.
Beliau tetap berkeras sehinggalah mereka akhirnya bersetuju dan beliau dikehendaki menandatangani surat akuan untuk tidak menyalahkan pihak hospital jika berlaku sesuatu.
Ubat yang dibekalkan pusat perubatan itu dapat melegakan Azeman yang membuat keputusan untuk pulang ke Pulau Pinang bagi mendapatkan rawatan lanjut.
“Sepanjang lebih 20 tahun bekerja, saya tak pernah mengambil MC (cuti sakit)…sebab itu saya amat terkejut apabila doktor kata saya kena serangan jantung,” katanya.
“Puncanya kolesterol terlalu tinggi,” kata Azeman yang bertekad untuk lebih menjaga kesihatannya.

No comments:

Post a Comment