Friday 9 June 2017

Menangani risiko untuk kecemerlangan organisasi...

Keupayaan sesebuah organisasi mengenalpasti dan seterusnya mengatasi potensi risiko yang dihadapi amat penting bagi menentukan kecemerlangannya. 
Begitulah juga dengan Bernama yang terus berusaha ke arah kecemerlangan setelah baharu sahaja merayakan ulangtahun ke-50 Jubli Emasnya.
Pagi ini, setiap perkhidmatan, bahagian dan unit membentangkan log masing-masing yang menyenaraikan potensi risiko dan tindakan yang diambil untuk mengatasinya pada sesi penilaian yang dipengerusikan oleh Pengurus Besar Datuk Zulkefli Salleh.
Pengurus Unit Sistem Pengurusan Kualiti, Khairul Annuar Abdul Majid berkata penilaian dan pengurusan risiko diwujudkan untuk mengenalpasti, menilai dan menguruskan potensi risiko dalam organisasi. 
“Dengan melihat potensi risiko ini, pihak Pengurusan tertinggi akan dapat mengatasi atau mengurangkan tahap potensi risiko tersebut.
“Ini secara langsung akan menjadikan operasi lebih efisien dari segi guna tenaga kerja, peralatan, mesin dan kewangan,” katanya.
Telah menjadi amalan dan keperluan wajib sektor swasta dalam dan luar negara untuk membuat pendekatan ini yang kini telah diikuti oleh sektor awam.
Menurut Khairul Annuar, sesi itu mula diarahkan oleh mantan Pengurus Besar Datuk Hasnul Hassan kerana ketika itu pihak Kementerian melalui Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik telah merangka penilaian dan Pengurusan Risiko.
Ia juga sejajar dgn keperluan dan kehendak standard sistem Pengurusan yang diiktiraf oleh ISO 9001.
“Versi baru 9001: 2015 yang akan kita perolehi tahun depan memang memberi tumpuan lebih kepada penilaian dan Pengurusan risiko organisasi,” katanya.


No comments:

Post a Comment