Sunday 4 June 2017

Berbuka puasa di Dataran Merdeka...

Berbuka puasa bersama-sama ribuan orang di Dataran Merdeka di ibu negara hari ini merupakan pengalaman menarik bagi wartawan Kamarul Irwan Alias.
“Adalah rasa seronok sebab ramai-ramai duduk atas jalan depan Bangunan Sultan Abdul Samad…ada pelancong asing join sekali…nampak keamanan negara ni,” katanya yang ditugaskan membuat liputan program Iftar@KL 2017 yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Kamarul mengakui bahawa jika tidak kerana tugasan, kemungkinan besar beliau tidak berbuka di sana kerana memikirkan kesesakan trafik dan masalah parkir.
“Ini bukanlah pengalaman pertama berbuka di kawasan terbuka kerana pernah merasa berbuka di padang MPK di Kuantan.
“Sebagai wartawan, kita merasai pelbagai pengalaman berbuka…di hotel, di kampung, di atas jalan raya, di padang dengan pelbagai lapisan masyarakat,” kata Kamarul.
Pada majlis itu, Datuk Seri Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor menyertai lebih 4,000 warga kota berbuka puasa. 
Datuk Seri Najib yang duduk bersila beralaskan tikar menjamah hidangan nasi beriyani di dalam pek selain bubur lambuk dan kurma.
Beliau kemudian menyertai jemaah menunaikan solat Maghrib di padang berhampiran yang diimamkan Sheikh Mohd Idris Al-Masyrafi dari Makkah.
Turut hadir Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Iftar@KL 2017 diadakan setiap hari Sabtu dan Ahad sepanjang bulan Ramadan di Jalan Raja berhadapan Bangunan Sultan Abdul Samad bermula semalam hingga 18 Jun ini.
Sebanyak 16 aktiviti dilaksana dengan penyertaan kira-kira 300 sukarelawan pada Iftar@KL 2017 kali ini. Antaranya Tadarus al-Quran, Klinik Tahsin al-Quran, kaunter zakat, jualan melalui trak makanan, Bicara Ramadan, Pameran Pelancongan Islam dan Konsert Ramadan.
Program yang diadakan sejak 2012 anjuran Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan serta Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) itu bukan sahaja melibatkan acara berbuka, malah turut diadakan solat Maghrib, Isyak dan Tarawih selain aktiviti penyediaan bubur lambuk.
Pelancong asing juga dilihat mengambil peluang merasai pengalaman berbuka puasa di kawasan ikonik itu.
-- BERNAMA 

No comments:

Post a Comment