Tuesday 6 June 2017

Menghadapi situasi di Qatar dengan tenang..

Sitti Hadijah (dua dari kiri) dengan rakan-rakan kuliah
Dengan tumpuan dunia berpusat kepada Qatar yang kini dipulau oleh negara-negara jiran, wartawan Bernama Sitti Hadijah Mappeneding yang menetap sementara di Doha menyatakan keadaan di sana seperti biasa -- aman dan tenang.
‘Cuma semalam keadaan di beberapa pusat beli belah agak sesak dengan orang ramai yang sedikit panik. 
“Mereka berpusu-pusu membeli barangan harian sebab kebanyakan barangan keperluan diimport dari Arab Saudi dan Kuwait…selain daripada itu, okay je.
“Saya di Doha, ibu negara Qatar. Saya malah tidak 'alert' dengan apa yang berlaku sehinggalah semalam apabila ramai rakan-rakan Facebook bertanya…suasana tenang saja di sini,” katanya menerusi WhatsApp hari ini.
Semalam, beberapa negara Arab seperti Bahrain, Arab Saudi, Mesir dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) bertindak memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar kerana mendakwa negara itu menyokong keganasan.
Sitti Hadijah berkata beliau tidak merasa bimbang sehingga perlu menyediakan bekalan makanan mencukupi kerana beliaupun akan pulang ke Malaysia pada 10 Jun ini setelah tamat pengajian bahasa Arab.
“Lagipun suasana masih terkawal dan berjalan seperti biasa.
“Masyarakat Qatar sangat konservatif, tertib, baik, saya duk mikir juga.. negara yang dakwa tak lindungi pengganas tu yang banyak menyaksikan pengeboman sana sini (sedangkan) Qatar yang dituduh lindungi terroris satu kes pengeboman pun tiada dalam rekod,” katanya.
Beliau telah memaklumkan kepada keluarga di Malaysia agar jangan risau keadaan dirinya apabila mereka menelefonnya semalam.
“Yang pasti hidup di Qatar yang 'mereka' dakwa negara yang melindungi pengganas ni, sangat aman berbanding negara pihak yang mendakwa tu. Walaupun kononnya tidak melindungi pengganas tapi letupan banyak juga. Qatar, tidak pernah menyaksikan kejadian seperti itu. Nak jalan malam sorang diri pun tak bimbang,” katanya.
Wartawan Meja Bahasa Arab itu berada di sana sejak 16 September tahun lepas kerana mengikuti Program Bahasa Arab Bagi Bukan Penutur Jati di Fakulti Sains dan Sastera, Universiti Qatar. (Arabic for Non-Native Speakers, College of Arts and Science,  Qatar University).


“Penulisan dapat 99 peratus,  alhamdulillah…syukur ada 'latihan awal' di Bernama,” kata Sitti Hadijah, 37, yang bercuti tanpa gaji sehingga 30 Jun.
Beliau merupakan wakil tunggal Malaysia untuk program itu malah yang pertama sejak  ia diperkenalkan.
“Saya tidak pasti berapa lama dah program ini tapi ada pensyarah yang dah nak pencen tahun ini dan dia orang yang cetuskan idea pewujudan program ini. Saya pernah tanya, dia kata dah  10 tahun mengajar untuk program ini.
“Tiada mana-mana institusi pendidikan kita yang ada MoU dengan Universiti Qatar (QU) untuk program ini….kita ketinggalan dengan Indonesia, yang  sudah belasan tahun hantar tiga pelajar setiap tahun untuk program ini.
Batch saya kali ini  lebih kurang 60 orang yang dipecahkan kepada beberapa tahap: asas (basic 1-2) pertengahan (intermediate 1-2) lanjutan (advance 1-2). Saya di level lanjutan 2 sekarang.”
“Dalam kelas lanjutan 2 ada seramai 14 pelajar termasuk saya, yang lain dari Ukraine (non-muslim pun belajar bahasa Arab) Russia, India, Indonesia. Poland, Britain dan Amerika Syarikat," kata Sitti Hadijah.
Mereka akan menerima sijil pada majlis konvo 8 Jun ini.
Sitti Hadijah berkata beliau akan menaiki Qatar Airways untuk penerbangan balik terus dari Doha ke Kuala Lumpur pada 10 Jun.

No comments:

Post a Comment