Thursday 1 June 2017

10 Tahun dah!!!

1 Jun 2007. Sepuluh tahun lalu, seramai 16 orang petugas baharu memulakan kerjaya di sebuah stesen Radio Berita yang pertama di Malaysia. (Masa tu memasing pun tak tau Radio apa ni)
Waktu dan ketika itu, studio dan nama radio pun masih belum ada. Pelbagai nama Radio seperti 93.9 News, Bernama FM dan sebagainya dicadangkan. Akhirnya Radio24 menjadi pilihan. Juga pelbagai bentuk program direncanakan. Tiga bulan masa diambil untuk mengatur segala persiapan sebelum secara rasmi ke udara pada 3 September 2007.
Melalui pelbagai fasa, sebelum ditukar nama kepada Bernama Radio24 dan Bernama Radio sekarang. Bernama Radio berkembang menerusi pelbagai faktor termasuk usaha keras kakitangan, kepimpinan pengurusan dan sokongan pelbagai pihak. Kini 4 jajahan frekuensi di Lembah Klang, Johor Bahru, Kota Kinabalu dan Kuching dan Insyallah dalam masa terdekat di Pulau Pinang.
Perjalanan kerjaya aku juga berubah dari seorang Wartawan kepada Penerbit Berita, kemudian bertukar Penerbit Dalam Radar, berstatus Penerbit Kanan serta Wartawan Penyiaran Kanan. Mula kerja hanya naik motor ke tugasan di setiap tempat. Sampailah satu ketika kemalangan di Lebuhraya Persekutuan dan patah kaki.
Daripada 16 dahulu rakan seperjuangan, melangkah ke 10 tahun hanya tinggal kami berempat, Nizuan Hanafi, Nazira Noran dan Enn Baleana. Selamat Ulang Tahun ke 10 yang masih setia.
Perubahan perlu ada dan setiap langkah pasti membawa azam yang sama untuk berjaya.
Kini, saya bertugas sebagai Penerbit Ruang Bicara di BNC dan masih dalam keluarga besar BERNAMA.
10 Tahun dah!!

 Catatan dan foto Essan Yahya

No comments:

Post a Comment