Thursday 20 November 2014

Komunikasi mentor-menti...



Bernama merupakan satu-satunya agensi kerajaan yang telah melaksanakan program pementoran AKRAB secara tersusun, menurut seorang pegawai kanan psikologi perkhidmatan awam.
Encik Ahmad Badruddin Abdullah dari Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memuji usaha Bernama itu setelah mengendalikan bengkel khas “Pemantapan AKRAB Lanjutan” di Wisma Bernama hari ini.
Bengkel sehari itu dihadiri 14 mentor serta 15 menti sebagai susulan kepada sesi perkenalan antara mereka pada bulan Oktober lepas.
Proses pementoran melibatkan lima fasa bermula dengan fasa pertama yang , bertujuan membina kepercayaan di antara mentor dan menti..
Fasa kedua, mengenalpasti jenis dan tahap kompetensi yang difikirkan sesuai untuk diterima pakai oleh menti.
Fasa ketiga dan keempat, menekankan strategi dan perlaksanaan untuk mengukuhkan kemahiran dalam kalangan menti.
Fasa kelima memfokuskan penilaian ke atas mentee setelah selesai tempoh pementoran selama enam bulan.
Dalam tempoh tersebut, setiap menti perlu berjumpa dan berbincang, sebaik-baiknya secara bersemuka, sebanyak dua kali sebulan dengan mentornya. 
Menurut Badruddin, mentor dan menti boleh mengaplikasikan satu atau mana-mana dari empat jenis kompetensi iaitu Kompetensi Profesional, Kompetensi Budaya, Kompetensi Personal dan Kompetensi Sosial, bergantung kepada objektif dan keperluan mereka.      
Kompetensi Budaya, umpamanya berbeza antara satu agensi dengan agensi lain.
Dalam konteks budaya kompetensi Bernama yang wajar diterapkan dalam kalangan menti merangkumi enam nilai-nilai positif iaitu benar, cepat, tepat, lengkap, muafakat dan ketrampilan imej.
Kompetensi Personal pula menyentuh mengenai personaliti individu. Peserta diuji dengan sejumlah soalan untuk mengetahui diri masing-masing sama ada bersifat agresif, analitikal, ekstrovert, intelektual, ketahanan kritik dan kawal diri, sikap menolong dan pencapaian mereka.
Menurut Badruddin, dengan memahami kekuatan dan kelemahan masing-masing, proses pementoran menjadi lebih mudah dan berkesan.
Kompetensi Profesional menumpukan kepada kecekapan dan kemahiran individu dalam melaksanakan kerja mengikut prosedur bertujuan menyerlahkan kredibiliti dan imej agensi.
Ia mengambil kira fungsi dan tanggungjawab pegawai berkaitan bersama kemahirannya seperti mengurus dan menyelesaikan masalah.
Kompetensi Sosial mengutamakan kecekapan mengendalikan perhubungan di antara ketua dan pekerja selain memenuhi kepuasan pelanggan.
Budaya kelas pertama inilah yang dikehendaki agar dapat direalisasikan dalam kalangan anggota-anggota awam terutama warga Bernama.
Badruddin, 42, yang sedang menyiapkan tesis Phd. mengenai ‘Kepimpinan Beretika’, mengemukakan empat kategori individu daripada model ‘Transactional Analysis’ (Thomas Harris 1960) yang bermatlamat mewujudkan kesefahaman antara mentor–menti ke arah penyelesaian masalah berdasarkan prinsip “You’re Ok, I’m OK”.
Jika kedua –dua mentor dan menti berfikiran terbuka, mempunyai sikap positif dan inginkan kemajuan diri demi kepentingan organisasi , tentu sekali proses pementoran berjalan lancar.
Sebaliknya, jika mentor dalam golongan “I’m Ok” manakala menti  pula “You’re not OK” , atau tidak bekerjasama, ia boleh menjejaskan objektif murni pementoran. 
Proses pementoran dianggap berjaya apabila menti menunjukkan perubahan positf dan kemajuan diri dari semasa ke semasa.
Setiap mentor perlu mencurahkan pengalaman, kecekapan dan ilmu yang dimilikinya kepada menti melalui cara berkomunikasi lisan atau tanpa lisan dalam  mempengaruhi emosi, cara berfikir dan tinghkah laku menti agar dia mencapai kejayaan.

Laporan  Syed Khedher Ismail

No comments:

Post a Comment