Bernama
merupakan satu-satunya agensi kerajaan yang telah melaksanakan program
pementoran AKRAB secara tersusun, menurut seorang pegawai kanan psikologi
perkhidmatan awam.
Encik
Ahmad Badruddin Abdullah dari Bahagian Pengurusan Psikologi, Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA) memuji usaha Bernama itu setelah mengendalikan bengkel
khas “Pemantapan AKRAB Lanjutan” di Wisma Bernama hari ini.
Bengkel
sehari itu dihadiri 14 mentor serta 15 menti sebagai susulan kepada sesi perkenalan
antara mereka pada bulan Oktober lepas.
Proses
pementoran melibatkan lima fasa bermula dengan fasa pertama yang , bertujuan
membina kepercayaan di antara mentor dan menti..
Fasa
kedua, mengenalpasti jenis dan tahap kompetensi yang difikirkan sesuai untuk
diterima pakai oleh menti.
Fasa
ketiga dan keempat, menekankan strategi dan perlaksanaan untuk mengukuhkan
kemahiran dalam kalangan menti.
Fasa
kelima memfokuskan penilaian ke atas mentee setelah selesai tempoh pementoran
selama enam bulan.
Dalam
tempoh tersebut, setiap menti perlu berjumpa dan berbincang, sebaik-baiknya
secara bersemuka, sebanyak dua kali sebulan dengan mentornya.
Menurut
Badruddin, mentor dan menti boleh mengaplikasikan satu atau mana-mana dari
empat jenis kompetensi iaitu Kompetensi Profesional, Kompetensi Budaya,
Kompetensi Personal dan Kompetensi Sosial, bergantung kepada objektif dan
keperluan mereka.
Kompetensi
Budaya, umpamanya berbeza antara satu agensi dengan agensi lain.
Dalam konteks
budaya kompetensi Bernama yang wajar diterapkan dalam kalangan menti
merangkumi enam nilai-nilai positif iaitu benar, cepat, tepat, lengkap,
muafakat dan ketrampilan imej.
Kompetensi
Personal pula menyentuh mengenai personaliti individu. Peserta diuji dengan
sejumlah soalan untuk mengetahui diri masing-masing sama ada bersifat agresif,
analitikal, ekstrovert, intelektual, ketahanan kritik dan kawal diri, sikap
menolong dan pencapaian mereka.
Menurut
Badruddin, dengan memahami kekuatan dan kelemahan masing-masing, proses
pementoran menjadi lebih mudah dan berkesan.
Kompetensi
Profesional menumpukan kepada kecekapan dan kemahiran individu dalam
melaksanakan kerja mengikut prosedur bertujuan menyerlahkan kredibiliti dan
imej agensi.
Ia mengambil kira fungsi dan tanggungjawab pegawai berkaitan
bersama kemahirannya seperti mengurus dan menyelesaikan masalah.
Kompetensi
Sosial mengutamakan kecekapan mengendalikan perhubungan di antara ketua dan
pekerja selain memenuhi kepuasan pelanggan.
Budaya kelas pertama inilah yang
dikehendaki agar dapat direalisasikan dalam kalangan anggota-anggota awam
terutama warga Bernama.
Badruddin,
42, yang sedang menyiapkan tesis Phd. mengenai ‘Kepimpinan Beretika’,
mengemukakan empat kategori individu daripada model ‘Transactional Analysis’
(Thomas Harris 1960) yang bermatlamat mewujudkan kesefahaman antara mentor–menti
ke arah penyelesaian masalah berdasarkan prinsip “You’re Ok, I’m OK”.
Jika
kedua –dua mentor dan menti berfikiran terbuka, mempunyai sikap positif dan
inginkan kemajuan diri demi kepentingan organisasi , tentu sekali proses
pementoran berjalan lancar.
Sebaliknya,
jika mentor dalam golongan “I’m Ok” manakala menti pula “You’re not OK” , atau tidak
bekerjasama, ia boleh menjejaskan objektif murni pementoran.
Proses
pementoran dianggap berjaya apabila menti menunjukkan perubahan positf dan
kemajuan diri dari semasa ke semasa.
Setiap
mentor perlu mencurahkan pengalaman, kecekapan dan ilmu yang dimilikinya kepada
menti melalui cara berkomunikasi lisan atau tanpa lisan dalam mempengaruhi emosi, cara berfikir dan
tinghkah laku menti agar dia mencapai kejayaan.
No comments:
Post a Comment