Wartawan perlu lebih “panjang
akal” dalam menghasilkan berita untuk memenuhi kehendak pembaca, kata Pengarang
Rencana Metro Ahad, Adam Salleh
“Kalau pembaca dah boleh tangkap apa yang hendak
ditulis, tak berapa bagus, biar kita menghurai sesuatu yang dia tak tahu dan
kita memberi informasi supaya mereka tahu,” katanya.
Sebagai contoh, katanya, wartawan boleh menghasilkan
berita mengenai individu-individu di belakang tabir kejayaan seseorang yang
terkenal.
“Bagi saya, kita melihat Allahyarham Sudirman seorang
patriotik tetapi kita jangan lupa jasa Mike Bernie yang membentuk Sudirman,”
katanya dalam temubual “Bersama Wartawan” menerusi Bernama Radio24 pagi ini.
Adam berkata usaha Mike Bernie
berurusan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya menutup jalan Chow
Kit yang sibuk dari pukul 6 petang hingga 12 malam bagi mengadakan konsert
Sudirman bukannya sesuatu yang mudah.
“Apa jua yang kita bercakap mengenai arwah Sudirman,
kita kena salute kerana kesungguhan dia menampakkan imej
patriotik…sebagai selebriti dia harus ke depan tetapi behind the scene
pun kena ambilkira kerana merekalah yang membentuk artis,” kata Adam yang
memegang jawatan sekarang sejak 2010 setelah menjadi pengarang hiburan Harian
Metro selama tujuh tahun dari 2003.
“Kita kagum kepada lagu,Warisan
yang dinyanyikan Sudirman tetapi kita kena ingat juga jasa Syed Haron
yang mencipta lagu itu, perkara begini yang perlu kita ambil kira,” katanya.
Adam pernah memenangi hadiah Wartawan Hiburan Terbaik
pada 2001 dengan fokus cerita yang ‘simple’ – “Nilai Ayah Kami
RM300”.
“Cerita mengenai keluarga Saiful Bahari, yang
menggubah lagu Negaraku tetapi tidak ada orang kenang dia…kadang-kadang
saya tengok kita berdegar-degar, yang dapat Datuk…Shah Rukh Khan, Saiful Bahari
tak dapat pun..
“Kalau kita ingat jasa dia, saya rasa semua orang
bersemangat dengar lagu Barisan Kita, malah lagu (negeri) Selangor dan
Melaka, beliau yang buat tetapi apakah penghargaan yang kita berikan kepada
Saiful Bahari?” tanyanya.
Beliau turut menyebut mengenai lagu “Fikirkan
Boleh”, yang menjadi slogan ‘Malaysia Boleh’.
“Kita hanya laungkan ‘Malaysia Boleh, Malaysia
Boleh’ tetapi apakah kita tahu siapa penulis liriknya…Allahyarham Syed
Ismail Syed Ibrahim yang meninggal dunia muda.
“Saya lebih suka highlight mereka yang tak
dikenali, ibarat hero yang tak didendang.
“Setidak-tidaknya artikel saya akan menjadi bahan
rujukan kepada anak-anak mereka,” katanya.
“Saya lihat wartawan sekarang, kalau dia interviupun
dia pilih orang…siapa nak buat cerita Saiful Bahari, siapa nak buat
cerita Syed Haron umpamanya, siapa nak buat cerita tokoh-tokoh di belakang
tabir yang memberikan sumbangan besar?.
“Umpamanya lagu ‘Tanggal 31’, ramai orang tak
tahu ia dicipta oleh Ahmad C.B. … dia berkolek datang ke Singapura,
selepas recording, esoknya dia balik ke Indonesia,” kata Adam.
Beliau berkata wartawan juga mesti lebih panjang akal
dalam erti kata mengetahui sejarah agar mereka faham.
“Contohnya semasa Tunku Abdul Rahman mengisytiharkan
kemerdekaan di Melaka tangannya digenggam, masa di Stadium Merdeka tangannya
dilepaskan, mengapa begitu?
“Kalau anda dapat menjawab itu, anda akan tahu bahawa
sebagai wartawan anda tidak melihat kosong tetapi melihat dan menilai dengan
mata hati,” kata Adam yang mula menulis pada tahun 1986 untuk majalah URTV.
Beliau sebelum itu bekerja hotel di Puduraya tetapi
berhenti untuk menjaga ayahnya, pengarah Salleh Ghani yang sakit sehingga akhir
hayat orang tuanya.
Ibunya adalah pelakon Raja Hamidah Raja Saad.
“Ketika ayah saya sakit, saya ada menulis dalam
diari, pergerakan dia setiap hari…apabila ayah saya meninggal pada bulan Ogos
1986, Pengarang URTV Bahyah Mahmood terbaca diari saya dan tertarik sehingga
mencadangkan saya menulis dalam majalahnya secara bersiri,” katanya.
Tanpa pengalaman menulis, beliau menghasilkan bahan
secara bersiri mengenai ayahnya.
“Bila disiarkan, ada beberapa pihak di Utusan yang
tertarik dan hantar saya pergi berkurus selama empat bulan anjuran EJA
(Entertainment Journalists Association) di mana turut dihadiri oleh Allahyarham
Sudirman Haji Arshad, yang ketika itu sudahpun menjadi penyanyi terkenal,”
katanya.
Selepas habis berkursus, beliau diambil bekerja oleh
seorang tokoh wartawan Harun Hassan untuk akhbar politik bernama Mingguan
Kota pada tahun 1987.
Beliau kemudian menyertai majalah Kisah Cinta sebelum
Mingguan Wanita dan kemudiannya akhbar politik Warisan Nasional.
Apabila Berita Harian menerbitkan Harian Metro,
beliau disarankan oleh seorang rakan wartawan hiburan akhbar Berita Harian untuk
memohon.
“Saya pergi ujian dan diterima bekerja dengan Harian
Metro pada 1991 sehinggalah ke hari ini,” katanya.
Sebagai pengarang hiburan, beliau berdamping
dengan artis-artis yang bermacam-macam ragam dan penuh dengan
sensitiviti.
“Kalau tersilap tulis, mulalah emosi mereka teransang
dan datang ke pejabat berjumpa bos, belum lagi artis-artis yang baru nak naik
daun, dia punya kerenah pun boleh tahan juga,” katanya.
“Kita kena pandai menangani emosi artis-artis ini
kerana kita dengan artis saling memerlukan,” katanya.
Sebagai pengarang rencana Metro Ahad, Adam berkata
peranannya agak berbeza memandangkan
tanggungjawabnya mengisi sisipan khususnya untuk remaja.
“Ada kolum imam muda, solehah, ada ruangan karisma di
mana kita highlightkan tokoh tertentu yang berjaya.
“Umpamanya dalam Metro Ahad hari ini, ruangan Karisma
memberi tumpuan kepada Datuk Daud Che Ngah…jemaah Haji mesti kenal siapa
dia…sebagai editor, saya semak artikel itu dan apabila membacanya, saya pun
seronok juga.
“Rupa-rupanya tokoh ini sebelum sampai ke tahap ini,
dia pernah urus jemaah haji kita dari zaman naik kapal,” katanya.
Ketika ditanya mengenai trend filem tempatan sekarang
yang tidak banyak mengeluarkan filem-filem patriotik, beliau bersetuju bahawa
filem-filem yang dihasilkan lebih bersifat komersil dan mengikut kehendak
semasa.
“Kalau kita lihat trend sekarang filem yang
disajikan, jodolnya pun dah merepek meraban, saya dengar pun tah apa-apa, jodol
begitu ke nak bawa ke luar negeri?…tapi tak ada wartawan yang nak kritik kerana
mungkin masing-masing nak jaga hati producer,” katanya.
Beliau juga menegur trend yang mengambil novel cinta
untuk dijadikan drama bersiri di televisyen.
“Saya lihat penulis novel ini, apakah pengalaman dia
luas sangat ke? Sekadar duduk dalam bilik berkhayal putus cinta, secara
jujurnya adakah mereka tempoh pahit
getir bercinta?
“Sekarang ni dah banyak, even I tanya my staff
mereka pun dah bosan melihat drama-drama yang dia dah tahu penyudah konfliknya,
jadi lama-lama mungkin dalam keadaan penonton bosan itu macam mana kita nak
isikan dengan cerita-cerita yang ada unsur-unsur kasihkan tanah air,
“Cerita perajurit ke, even cerita tokoh guru,
bagaimana susah payah dia mengajar di pedalaman dan diuji dengan pelbagai
cabaran,” katanya.
Selain semangat polis dan
tentera, beliau berpendapat fokus boleh diberikan kepada pasukan bomba dan
penyelamat dengan menceritakan pahit getir mereka.
“Seharusnya penulis skrip berdamping dengan
orang-orang begitu, kalau mereka buat skrip sekadar duduk dalam bilik,
search sana, search sini, cut and paste, dia dapatlah
bahan itu tapi bahan curi seperti itu tidak melekat dalam jiwa, kita akan lihat
dan kita akan lupa,” katanya.
No comments:
Post a Comment