Thursday 1 February 2018

Undang-undang kekang berita palsu perlu segera diwujudkan, kata Mustapa

Undang-undang bagi mengekang berita palsu perlu segera diwujudkan bagi membendung tindakan pihak tertentu yang cuba menggugat keamanan dan keharmonian negara ini, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.
Beliau berkata undang-undang ini seharusnya sudah lama diwujudkan supaya masyarakat menjadi lebih bertanggungjawab dan tidak mudah menyebarkan sebarang maklumat yang tidak tepat. 
"Berita  palsu juga  boleh meruntuhkan ekonomi, kewangan serta menjejaskan hubungan baik Malaysia dengan negara lain," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pemukiman Pemimpin Mahasiswa Kelantan 1Malaysia di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Bachok hari ini.
Ahad lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan mengkaji perkara itu kerana rakyat boleh terpesong sehingga melakukan sesuatu seperti merusuh disebabkan terpengaruh dengan berita palsu.
Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan berkata berita palsu termasuk melalui media sosial boleh mempengaruhi dan menghakis keyakinan terhadap institusi kerajaan seperti yang pernah berlaku kononnya Tabung Haji menghadapi masalah kewangan yang ternyata tidak benar.
"Kita tidak menyekat kebebasan bersuara tetapi untuk menentukan keadilan supaya tidak ada mana-mana pihak dianiaya dan tidak ada gunanya kita mengambil tindakan setelah keadaan sudah menjadi mudarat," katanya.
-- BERNAMA



No comments:

Post a Comment