Saturday 10 February 2018

Jenazah wartawan veteran Bernama selamat dikebumi...


Jenazah wartawan veteran Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), Zainal Abidin Bujal selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kota Damansara, Petaling Jaya kira-kira 3.15 petang ini.
Anggota keluarga dan rakan-rakan Allahyarham menghadiri pengebumian itu.
Allahyarham Zainal Abidin, 72, meninggal dunia kira-kira 10.30 malam tadi, di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) akibat jangkitan paru-paru.
Jenazah Allahyarham disolatkan di Masjid Al-Hidayah yang terletak berhampiran kediamannya di Kelana Jaya.
Solat jenazah yang diimamkan Bilal 2 Masjid Al-Hidayah Shuhaymy Hassim turut disertai Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita Dalam Negeri Bernama Datuk Mokhtar Hussain.
Isteri Allahyarham, Arfah Yussof, 70, berkata arwah suaminya menghidap leukimia dan telah menerima rawatan di PPUM selama 14 hari tetapi tidak sempat membuat rawatan kimoterapi kerana jangkitan di paru-parunya.
"Allahyarham peramah terhadap rakan setugasnya di Bernama serta suka bergurau senda dengan kanak-kanak," katanya.
Selain isterinya, Allahyarham meninggalkan seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan.
Editor Meja Foto Bernama Adnan Jahaya menyifatkan Zainal Abidin sebagai seorang periang, ceria, sederhana dan pekerja yang mudah untuk berbincang.
"Saya sudah kenal arwah sejak tahun 80-an dan saya lihat arwah ini kuat bekerja sehingga semasa sakit pun arwah bertanyakan kepada saya mengenai kerjanya," kata Adnan.
-- BERNAMA


No comments:

Post a Comment