Sunday 4 February 2018

Pihak berkepentingan akan dipanggil bantu bincang masalah berita palsu

Lebih banyak pihak berkepentingan akan dipanggil bagi membantu membincangkan masalah akaun media sosial palsu yang diwujudkan untuk menyebarkan pelbagai kandungan palsu dan jelik yang boleh memberi kesan buruk terhadap  ekonomi,  sosial dan keselamatan negara.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berkata jawatankuasa khas bagi mengkaji undang-undang berita palsu telah mengadakan mesyuarat pertama dan telah berbincang dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan perkara itu.
Katanya pihak berkepentingan itu akan melibatkan badan bukan kerajaan, peguam, pensyarah mahupun anggota-anggota parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang.
"Saya tidak mahu menjemput mereka yang dalam mesyuarat cakap lain, di luar mesyuarat cakap lain. Saya tidak mahu jemput mereka yang belum lagi mesyuarat sudah tuduh macam-macam.
Saya mahu menjemput terutama sekali anggota parlimen BN dan pembangkang yang memang melihat bahawa ini adalah satu masalah besar, masalah keselamatan negara yang mana berita palsu ini boleh mengancam negara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Jelajah Pengerang 2018 di Kota Tinggi hari ini.
​​​​​​​Azalina yang juga Anggota Parlimen Pengerang berkata sebagai kerajaan, BN boleh membuat draf undang-undang tanpa perlu berbincang dalam jawatankuasa.
"Kita ada kuasa penuh, tidak adanya mana-mana tertulis dalam perlembagaan semua perbincangan mesti ada jawatankuasa parlimen.
Yang kita buat ini ialah hanya menunjukkan bahawa ihsan Perdana Menteri untuk mengambil pandangan daripada semua pihak-pihak yang berkenaan untuk membantu," katanya.
-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment