Thursday 8 February 2018

Asro dilantik Ketua Iswami Indonesia...

Foto Bernama
Oleh Mohd Shukri Ishak
Bekas Pemimpin Umum agensi berita Antara, Asro Kamal Rokan dilantik sebagai Ketua Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia-Indonesia (Iswami) Indonesia yang baharu.        
Watikah lantikan itu disampaikan oleh Presiden  Iswami Datuk Zulkefli Salleh dan disaksikan Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.       
Asro menggantikan Allahyarham Mohamad Saiful Hadi Chalid, penasihat kanan agensi berita Antara yang meninggal dunia pada 26 Okt 2017.       
Asro turut mengucapkan terima kasih atas pelantikan itu dan yakin kerjasama pengamal media Malaysia dan Indonesia akan terus diperkukuh demi kepentingan bersama kedua-dua negara.        
Asro yang juga Anggota Dewan Kehormat Persatuan Wartawan Indonesia (PWI) berpengalaman luas dalam bidang kewartawanan dan pernah menjadi pemimpin redaksi (ketua pengarang) Harian Republika sebelum  memimpin agensi berita Antara.
Lantikan Asro dibuat di Padang bersempena sambutan Hari Pers Indonesia (HPN) 2018 yang diadakan di wilayah yang terkenal dengan etnik Minangkabau dan masakan padang itu.        
HPN 2018 menghimpunkan lebih 6,000 para  pengamal media dari seluruh Indonesia yang dijadual dirasmikan Presiden Indonesia Joko Widodo pada esok.       
HPN 2018 dianjurkan bersama  pengamal media di Indonesia yang terdiri daripada PWI, Dewan Pers Indonesia, Serikat Penerbit Surat Kabar (SPS), Asosiasi Televisi Swasta Indonesia (ATVSI), Asosiasi Televisi Lokal Indonesia (ATVLI), Persatuan Radio Siaran Swasta Nasional Indonesia (PRSSNI), dan Persatuan Perusahaan Periklanan Indonesia (PPPI).        
Peneraju media Malaysia menerusi Iswami yang dipimpin oleh Zulkefli  yang juga Pengurus Besar Pertubuhan Berita Nasional Malaysia  turut diundang ke sambutan HPN 2018 itu.         
Salleh dan Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim turut diundang ke HPN 2018.       
-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment