Turut hadir Ketua Pengarang
Datuk Zulkifli Salleh, Timbalan Ketua Pengarang, Perkhidmatan Berita
Antarabangsa Encik
Ahmad Zukiman Zain, Pengurus Kanan
Sumber Manusia & Pentadbiran Encik S.Visvakumar merangkap Setiausaha
Lembaga Pengelola Bernama dan beberapa Pengurus Kanan bahagian.
Menurut Datuk Yong,” this is
another measurement how we can keep track of high performers and non-high performers”.
Sepertimana Anugerah Khidmat Cemerlang, ia merupakan satu lagi mekanisme untuk
memberi ganjaran kepada petugas yang telah menunjukkan prestasi tinggi.
‘Kita
tengok siapa yang belum dapat ganjaran, kita beri dia peluang’, katanya.
Jabatan Editorial yang
merupakan nadi operasi Bernama menekankan tiga aspek utama iaitu pemberitaan
strategik (strategic reporting), kecepatan berita yang disebarkan, dan pendekatan
‘zero defect’ dalam menghasilkan berita.
Perkhidmatan portal dan
e-dagang pula mengambil kira aspek kecekapan, kreativiti dan inovasi dalam
memastikan laman web bernama, bernama facebook menerima ‘hits’ dan ‘likes’ yang
memberangsangkan jumlahnya, sebagai pengukur prestasi individu.
Bagi Bahagian Jualan
Nasional, peningkatan hasil jualan perkhidmatan produk dan perkhidmatan Bernama
selain semangat kerja berpasukan dan kecekapan petugasnya dalam mengekalkan
pelanggan serta kemahiran mereka menyelesaikan kes-kes tunggakan hutang
pelanggan merupakan elemen-elemen penting dalam penilaian markah.
Kejayaan melaksanakan
Balance Scorecard di Bernama terletak di bahu semua petugas.
Seperti kata Pengurus
Besar,”Get everyone on toes....from good to better ”. Selaku agensi berita pertama di dunia yang
menerima pengiktirafan Sistem Pengurusan Kualiti (Lloyd's) ISO 9001:2000,
Bernama bergerak dinamik ke arah transformasi petugas melalui pelbagai program
seperti Balance Scorecard dan KPI.
Tulisan dan Foto oleh Syed Khedher Ismail
No comments:
Post a Comment